Wednesday, December 17, 2008

I backspegeln: Kärleksberättelse som upprör

Varför kysser dem bara inte varandra? West 8th:s recensent har svaret.

RECENSION
Återstoden av dagen
1993, England
Regi: James Ivory


EFTER ATT MAN har sett Återstoden av dagen ställer man sig frågan: blev det verkligen som Butler Stevens ville? Korrigerade han det misstag han en gång gjorde i sitt liv?

Jag är inte riktigt säker på det. Men du som ser den ikväll eller imorgon, har kanske en annan åsikt. Den vill jag gärna höra eller läsa om!

Nåväl. Återstoden av dagen bygger på en roman av den japanske författaren Kazuo Ishiguro. När filmen kom våren 1994 på svenska biografer var det inför en enigt bugande kritikerkår. Och med all rätta!

Detta är en film som skildrar en kärleksberättelse som jag vet upprör folk. En del jag pratat med anklagar filmen för att vara larvig och meningslös. ”Varför kysser han, Hopkins, inte Thompson för? Så är allt avklarat!”, menar belackarna.


En scen från Återstoden av dagen med Anthony Hopkins och Emma Thompson.

FÖR EGEN DEL gillar jag just berättelsen om den extremt lojale butlern Stevens (Anthony Hopkins) som inte visar känslor eller åsikter. I stället viger han sitt liv åt att tjäna sin herre, lord Darlington (James Fox) till priset av sina egna värderingar, behov och känslor. Men är det möjligt att hålla efter ett själsliv för evigt för en så kallad större sak? Den frågan testas då Mrs Kenton (Emma Thompson) blir medarbetare med butler Stevens på Darlington Hall

Det jag nu har märkt, och inte gjorde 1994, har att göra med Anthony Hopkins. Visst är han bra här, men frågan är: hade det varit bättre att se honom här innan masken och mördandet i När lammen tystnar (-91)?
Hopkins är en bra skådespelare, inget tvivel om det. Men han är en av dessa aktörer som sällan är någon annan än just Hopkins. Det känns emellanåt lite märkligt att se Lector, förlåt mig Hopkins, i Återstoden av dagen. Samtidigt vet jag inte vem som hade gjort rollen som Stevens bättre.

EN ANNAN IAKTTAGELSE jag gjort nu är den om den mångsidiga berättelsen. Det är främst ett personporträtt men också ett försök att skildra en historisk tid, 1940-talet och dess andra världskrig. Och kriget påverkar onekligen händelseutvecklingen på Darlington Hall. Bland annat hamnar Mrs Kenton och Stevens i en moralisk diskussion. Lord Darlington avskedar nämligen två judiska tjänsteflickor, till Mrs Kentons stora bestörtning. Hon hotar med att själv säga upp sin tjänst om flickorna inte får stanna. Detta påverkar även den så alltid neutrale Stevens. Nu tvingas han välja och faktiskt komma med en åsikt.

TA

No comments: