Monday, November 17, 2008

Recension: Dig Out Your Soul - Oasis

Dig Out Your Soul, Oasis, 2008, Big Brother Records

Oasis nya album är deras svagaste hittills. Jag försökte hela förra veckan att botanisera och tänka positivt och annorlunda, men det går inte. Dom har förlorat låtarna. Som jag ser det finns det bara två låtar på hela skivan som håller, psykadeliska och Chemical brothers-vänliga Falling Down och gubbrockiga Waiting For The Rapture, båda framförs av Noel.

Dessvärre misstänker jag att det här är spiken i kistan för mitt Oasisintresse. Liams bidrag på skivan är skrattretande: Ain´t Got Nothing On Me (fan inte en till Meaning Of Soul, och här försöker han vara samhällskritisk mot tysk polis. Va fan, lägg ner Liam!), Soldier On (Coral hyllade den, jag tycker det är ett sömnpiller), I´m Outta Time (Lennon-härmningen är total men det låter mest som en sämre Robbie Williams).

Singeln Shock Of The Ligthning är inte på något sätt bra men i sällskapet av albumets 11 spår är den faktiskt godkänd och ska man välja en singel, så måste det bli den. Oasis låter mer Kasabian än vad Kasabian låter Oasis. Synd att man förlitat sig på orgel och psykadelica. I grund och botten kanske låten hade gjort sitt genom mer förlitan på akustiska gitarrer och elgitarrer, och kanske piano.

Bröderna Gallagher verkar uttråkade och gör bara musik för musikens skull. TIll varje pris. Framförallt saknar de fingertoppskänsla och omdöme för vilka låtar som håller klass. Ge ut det vi har, känns det lite som. Och kanske var det så här Rolling Stones resonerade efter 1982:s Tattoo-skiva och gör än idag (även om jag tycker att Steel Wheels från 1989 och Voodo Launge från 1994 är helt okej plattor)?

Andy Bell står för skivans bottennapp och det gör mest ont. Den man som en gång i tiden firade triumfer i shoegazerkungarna Ride och gav oss den bästa britpopsingeln i modern historia, Step into my world (1997). Bells bidrag till senaste Oasisskivan heter The Nature Of Reality, och går inte att lyssna på. Bara titeln borde egentligen säga allt, men jag vill ju så gärna följa devisen: "Don´t judge the book of the cover", men aj aj ,det gick inte den här gången... heller. Kula Shaker-parodi...Sitarer jam, nej för fan...


Falling Down - en av få höjdpunkter på Dig Out Your Soul enligt West8th:s recensent.

Bag It Up låter som ett rivet Foo Fighters-spår, men den lyfter aldrig. Spår 2, The Turning är en snygg låt och låter radiopopvänligt men melodin kommer aldrig. Introt och verserna är dock helt okej. Synd att melodin inte finns, och synd att Liam får upprepa "Cum On, Cum On, Let Your Reptile Baby", och det låter mest...ingenting.

Kanske är jag fast i 1995, storhetstiden, för jag saknar melodierna, känslan. Sett ur 2000-talets Oasis-formkurva har det varit upp och ner.

Standing On The Shoulder Of Giants är en okej platta. Det var skilsmässoalbumet, och Noel stod inför ett regimskifte med nya medlemmar och en experimenterande musikalisk period. Mark Spike, producent, la in loopar och flirtade med klubbmusik. Allt var inte bra men flera låtar är underskattade, bland annat Stone Roses-inspirerade Who Feels Love, och här gjorde dom också sin egen "Strawberry Fields Forever" i Go Let It Out.
Det är Oasis modigaste skiva och den mest missförstådda. Men redan här anar man vart det barkar: Liam ska skriva låtar, Noel förlorar melodierna och texterna blir istället mer substansfyllda. Men varför väljer man textrader som "get your shit together girl" och känsla, melodier eller textrader som "you know that feeling you get, when you feel older than time, you ain't exactly sure if you've been around" och ett riff och refräng som låter som Metallica?

Heathen Chemistry från 2002 har flera bra låtar, men här finns en del onödiga grejer, och det är uppenbart att Noel har haft skrivkramp, och Liam och de andra får rädda en utebliven skörd med sina egna "plantor". Men de är inte fruktbara, även om Liam skriver sina bästa låtar: Songbird och Better Man. 2005:s Don´t Believe The Truth gav en viss förhoppning inför framtiden. Noels bidrag är överlägset bäst, även om jag tyckte det var sisådär att ge ut gamla övergivna b-sidor nu som albumspår (Let There Be Love och bandets klart sämsta singel genom tiderna, Lyla). Obegripligt. Men här går ändå att ana att bandet är inne i en splittrad musikalisk period: Velvet Underground/Dylaninfluenser, och The Kinks och Beatles. Andy Bells öppningsspår Turn Up The Sun skvallrar om att Black Rebel Motor Cycle Club har haft en vis inverkan. Men det är en bra låt!

...men 2008:s Oasis är blekt...

Idag förstår jag inte längre vilka Oasis gör musik för, annat än för sig själva. Något jag aldrig trodde jag skulle behöva skriva....

Det enda som påminner om 1997 är att Verve vinner 2008 mot Oasis med 3-1 i skivmatchen. I pausvilan 0-0. The Verves Love Is Noice är ingen märkvärdig singel, monoton, men den överträffar Oasis Shock Of The Lightning. Oasis blir för mig som en förlorad son, som jag har haft för höga förväntningar på, och Verve är lillebror som överraskar och slår i underläge, och kommer som undsättning när storbror ramlar...

TA

2 comments:

Tjejlyssnaren said...

Skönt att TA inte övergivit det skrivna ordet helt. (Och en klockren recension, som förväntat.)

Anonymous said...

Tycker Falling Down låter helt förträffligt...säker på att du inte sågar för mycket längs fotknölarna?