Sunday, January 25, 2009

Jönköpings storband överraskar live.

På denna bild var de inte så värst många.

KONSERT
I'M FROM BARCELONA
Plats: KB, Malmö.
Publik: Högst 300.
Bäst: Sångaren Emanuel Lundgren.
Sämst: Enligt Wikipedia är dem 28 stycken, i går räknade jag till 20. Men vafan, de är fortfarande för många!


När jag får frågan om jag vill gå och se I'm from Barcelona blir jag direkt lite medvetet disträ. Jag har länge placerat detta band i samma typ av fack där jag lagt Magic Numbers och en sådan som Jens Lekman. Trallvänlig musik utan nerv. Och musik utan nerv är som pytt i panna utan stekt ägg, man tröttnar innan man tagit första tuggan.

Men denna kväll blir jag positivt överraskad, det här var faktiskt en rockigare inramnning än väntat. Sångaren, skåningen Emanuel Lundgren, ska ha mycket av credden för sin humor. Men jag gillar låtvalen också, här finns tempo och frenesi. När det närmar sig låt sex-sju blir jag livrädd att bandet ska spela min mardröm "We're From Barcelona" - och det gör dem också. Men dem gör det i en uptempo-version, som fungerar felfritt framför de 300 (?) i publiken.

Det här blev faktiskt rätt vackert till slut. Kan det vara så att I'm from Barcelona kommer till sin rätt som liveband mer än som avskalat lallande ur högtalarna på ett café med blommiga tapeter? Ja, så måste det vara.

FM

6 comments:

Anonymous said...

Du överraskar...spelade dom Paper plains? Singeln blev nästan kastrerad i ett popradiomagasin från västkusten i höstas.
/macca

West 8th St. said...

Yes, de körde den. Och det var väl inte min favorit direkt.

"Popradiomagasin"?

Anonymous said...

Körde dom inte ballonger och konfetti som i Gbg??

Anonymous said...

"Och musik utan nerv är som pytt i panna utan stekt ägg, man tröttnar innan man tagit första tuggan" haha kul liknelser, får jag sno den till en recension?

Helt otroligt att du gillade det, du var ju inte särskilt positiv när vi körde Paper plains i Malaria. Kanske det beror på att jag gillar att sitta på caféer med blommig tapeter som jag gillar dem, men var de verkligen bara 20? :)

West 8th St. said...

Ja, Camilla de var bara 20.

Ja, du får sno den, men glöm inte att ange källan.

Och sen trodde jag att vi skulle få se en länk här till din egen blogg? Eller är du redo att ta steget in hos oss?

Anonymous said...

Detta är inte (!) Jönköpings Storband!