Wednesday, May 23, 2007

Är det mig det är fel på?

Nej, Jag tycker inte det. Se här. Denna man har, som han själv så ofta påtalar, skrivandet som yrke. Eller än mer, han är poet. För att citera honom i sin egen blogg:

"Som poet och författare har jag bara två regler. Det jag skriver, både mina böcker och det jag skriver här och på min andra blogg på min hemsida, ska vara begripligt, kommet från hjärtat och av känsla. Och det ska vara totalt icke-ironiskt."

Nog för att jag aldrig fattat storheten med Marcus Birro, men jag har alltid trott att det är mig det är fel på. Men nu faller bitarna på plats. Som jag alltid hävdat är Marcus Birro dödstrist, mer pretentiös än Göran Greider och Kristina Lugn tillsammans, och fullständigt hopplös på att uttrycka sig. När jag läser en mening av honom känns det som att jag kommit över nån versöversättning från renässansen som någon haft jävligt svåra problem att tolka.

Komplicerat, forcerat, svårhanterligt. Ja, för att uttrycka det i extrema icke-Birro-ord: Vem vänder du dig till? Egentligen? Du bloggar för fan på svenskafans.com, om inte jag (trots allt bara en medelsvensson, med ibland för mycket fotboll på hjärnan) kan relatera till dina "kupade händer" , hur fan tror du då alla 14-18-åringar som utgör svenskafans huvudgrupp reagerar? Se här, jag bjuder på ett till:

"En stad i kaos bär sin heder som vatten i kupade händer."

Nej, mina vänner, citatet ovan är inget Schulman-ironiserande över Ronnie Sandahl, detta är ack bara en vanlig mening i Marcus Birros bloggande.

Jag skulle kunna sluta här. Men jag måste bara bjuda på ytterligare ett Birro-statement, och mina vänner, nu blir det riktigt tungt:

"Fotboll, kärleken till laget, är som god tröst i kupade händer, framräckt åt en genom ångestmörkret, genom en natt som aldrig vill ta slut."

Detta är ingen ironi. Ni läste väl det första citatet. Marcus Birro hatar ironi!

På hans svenska fans-blogg skall han tydligen reflektera över den italienska fotbollen. Tvivlar på att han överhuvudtaget är insatt i den. Hans bloggande nämner bara lite italiensk "grinta" med jämna mellanrum, som för att motivera varför han har en fotbollsblogg. På svenskafans.com kan man numera också se en banner på högra sidan, "Svarta vykort" av Marcus Birro står det.

Snälla. Vilken jävla avtändning.

22 comments:

Anonymous said...

HAHAHA

Anonymous said...

Bara italienare. Bara italienare.

Anonymous said...

Ja, det e dej det e fel på, din goe jävel.. greppar man inte Birro har man inte mycket å komme me...

Anonymous said...

men du...ska du gå ut och snacka skit om folk bör du väl för helvete dunka upp bild på rätt person...det där är min brorsa, peter!!!
Gå och göm dig!!
Mvh Marcus Birro

Anonymous said...

Underbart! UNderbart! Må han aldrig komma till insikt den där Birro!!

*asgarvar*

Anonymous said...

Den gode P3-Birro borde hålla sig till kultur. Fotboll kan han inte mycket om. Vad jag förstår håller han BÅDE PÅ Roma OCH Milan. Hur fan går det ihop?

Anonymous said...

Ouuhh, vilken sågning!

Anonymous said...

Jag tyckte att Marcus Birro hade mysigt röst när han gjorde krönikor för P3. Att blogga med vackra ord är aldrig fel, men jag håller nog med om att svenska fans kan vara lite fel forum för det...

Anonymous said...

haha, sjukt pinsamt att såga fel brorsa! eller att lägga upp en bild på fel vedträ så att säga...

West 8th St. said...

anonymous (Marcus Birro) //


Ok, jag byter bild, om du lär dig skriva...

Tack för att du kommenterade. Jätttestort för mig. Verkligen...

Jag går väl o gömmer mig dårå...

Anonymous said...

Haha, riktigt bra faktiskt. Birro e allt lite rödvinsvänster. Tycker inte han e svårtolkad, bara jäkligt tråkig/dålig.

Ninaw said...

Hmm.. han har jag ingen bra koll på, dock blev jag lite nyfiken nu. Du borde länka till hans sidor/bloggar i ditt inlägg så man snabbt kan gå in och kolla upp honom om man blir nyfiken.

Anonymous said...

Birro har samma problem som Broder daniel, de har svårt att förnya sig o hitta fram till människor över 20, Birro har nog betytt rätt mkt för många i sina tonår, men jag håller har alltid tyckt att han e överskattad. Iofs svårt o lyckas som poet, inte det lättaste.
Cred för att han försöker.

Anonymous said...

Tycker du e orättvis, å det grövsta faktiskt, mycket av det där e taget ur sitt sammanhang.

Anonymous said...

Om du lär dig skriva säger du, han kan ju skriva, uppenbarligen alldeles för sofistikerat för dig.

Anonymous said...

"Vad jag förstår håller han BÅDE PÅ Roma OCH Milan. Hur fan går det ihop? "
Det går ihop hur jävla bra som helst. Han håller dessutom på både Roma och Lazio. Det borde väl vara ännu "tokigare". Men det kanske är så att han håller på italiensk fotboll generellt, han håller kanske på passionen. Passionen och klassen. Det gör i alla fall jag.

Jag är romanista men håller på Lazio mot ett icke italienskt lag. Bara för att jag älskar Roma hatar jag inte Lazio. Bara för att jag älskar italiensk fotboll hatar jag inte engelsk fotboll. Jag hatar spansk...

Gipskatten said...

Snick snack! Birro är det bästa som har hänt svensk fotboll sedan Ravelli räddade den där straffen 94.

"En stad i kaos bär sin heder som vatten i kupade händer."

Om den raden är över ens intellektuella nivå tycker jag man skall vara återhållsam med kritiken.

Anonymous said...

SÅ jävla bra skrivet!

Birro o alla andra självutnämnda poeter o filosofer står mig upp till halsen med sitt dravel... kan inte nån bara ta ner dem på jorden?

Anonymous said...

Jag vet inte hur det blir med KFF. Ska snacka med Kryddaren! Och vi måste ju ändå ses innan vi åker såklart! Stay black!

Anonymous said...

Härmed slutar jag att läsa din blogg. Alla får naturligtvis tycka vad man vill men jag tycker att du har fel. Marcu Birro är en utmärkt förfatare. Och som Marcus själv skriver då borde du lägga upp rätt Birro på bild.

Tack och hej.

Anonymous said...

Jag håller med dej om Birro. Varför får vissa all denna plats i rampljuset? Är det för att de har ett namn som klingar bra?

Jag har varit på ett poetry slam med M.B. och då visste jag inte vem han var, tyckte hans dikter kändes väldigt interna, egenförhöjande och inte speciellt tilltalande... han kom inte sist, men inte bra till heller...kom ihåg att jag tyckte han var sämst.

Anonymous said...

Humor att folk blir så upprörda... detta landet e verkligen lättmjölkslandet thru & thru....Även "konstnärer" förtjänar kritik ibland...