Tuesday, February 17, 2009

Så hemsk är han inte.

Nej, för femtioelfte gången, det är inte Robert Englund!

PHIL COLLINS TILLHÖR knappast den typ av artister som går hem bland musikkritiker. Det fnyses om honom - popjournalister rankar hans musik som gourmandkockar rankar mikromat. Och så kommer det att förbli, även efter denna text.
Men, och betoning på men, jag kan inte annat tycka än att de kontexter Phil Collins hamnat i är direkt olyckliga.
I Brett Easton Ellis ökända roman American Psycho lyssnar psykopaten Patrick Bateman nästan uteslutande på Huey Lewis and The News och Phil Collins (eller hans tidigare grupp Genesis). Boken kom i början på 90-talet, samma decennium kom kommersiella radion i gång, och det dröjde inte länge förrän en viss ”lugn” kanal hade just Phil Collins som en av sina ”favoriter”.

SOM FLERA VET brukar sällan idrott och musik fungera i symbios. Visst finns det undantag. Men när det kommer till Phil Collins och idrott finns det knappast några ljuspunkter. Dagarna före det senaste nyåret blev Liverpools lagkapten Steven Gerrard åtalad för misshandel av en discjockey. Än så länge är det mycket lösa trådar i vad som egentligen hände. Men i brittiska medier har det länge florerat att Steven Gerrard var ute och klubbade, och önskade just Phil Collins (hans cover på Supremes You Can´t Hurry Love) och fick tvärnobben av discjockeyn. Det ska ha slutat i fullständiga våldsamheter.
Kanske drar jag för höga växlar av det här. Men jag vill ändå hävda att Phil Collins förknippas med för mycket, tja, låt oss säga obehagligheter.
Man kan tycka vad man vill om Phil Collins. Men, det är inte bara mördare, hemmafruar och frustrerade fotbollsspelare som lyssnar på honom.

Fem pärlor med Phil Collins
- Two Hearts
- Groovy Kind Of Love
- In The Air Tonight
- Against All Odds
- Take Me Home


Tre örhängen med Genesis
- Man On The Corner
- Me And Sarah Jane
- Throwing It All Away


Detta visste du inte om Phil Collins...
Han spelade huvudrollen (!) som bankrånare i den underskattade Buster (1988)... 1975 efterträdde han Peter Gabriel som sångare i Genesis...på John Martyns utsökta Sweet Little Mystery är det Collins som spelar trummor.

TA

4 comments:

Anonymous said...

jag måste bara säga att jag älskar den här bloggen , första gången jag skriver något men vilken passion ni har för det ni skriver om. jag menar, phil collins, herregud, helt glömt honom men han e ju underbar...

Anonymous said...

Hallå Another Day in paradise då??

Anonymous said...

Tompa riktigt bra inlägg, själv är jag svag för Collins, nu ska jag ta mig igenom dina låttips!

Anonymous said...

Haha, jag har en lätt allergi för Phil Collins men viss beundran måste ges för att någon vågar stå upp för honom.