Tuesday, June 24, 2008

Mudcrutch.

Precis som jag trodde var det Tom Petty jag hörde i "Vaken" på vägen hem härom natten. Men det var jag själv som fick ta reda på det - inte Susanne Tellinger. Pettys nygamla projekt Mudcrutch är något så egendomligt/intressant (?) som popinfluerad sydstatsrock. De första 10 sekunderna påminner om andra albumet från gruppen som i dag heter Ceasars. På den tiden (1999, 2000?) var Ceasars Palace ett favoritband. Jag kommer i håg att jag satt med min vän i hans bil och tjatade om att få höra Cherry Kicks-skivan varenda gång vi skulle köra nånstans. Och oftast fick jag höra den trots att min vän redan hade lyssnat sönder den. Han var alltid tidigare än mig med allting.

Jag ska inte säga att det finns några större likhetstecken mellan Tom Pettys lätt pretentiösa vemod och Jocke Åhlunds & Cesar Vidals punkångestpop (fan vad bra skrivet). Men har det någonsin funnits så är Scare Easy låten att leta i. Både musikaliskt och textmässigt.

3 comments:

Anonymous said...

Så det finns alltså saker du inte är "först i Sverige" med?

Annars allt bra med Filipsson därnere?

Anonymous said...

carlzon//

Internet Movie Database var jag först med. I hela Jävla Sverige. Finns alltför tydliga tecken på att så var fallet.

Allt e bra annars ja. Hur är det med Bohusläningen?

fritz-krister said...

Jag var först i sverige med att använda internet. Dessutom har jag varvat det typ 23 ggr nu