Saturday, January 27, 2007

Non-arguably Sweden's finest


I´ll never get fed up with Olle Ljungstrom. Those albums never seems stop spin at my place.

If you're as me originated or fluent in Swedish you really enjoy getting his so masterly written & composed songs as a break from the Eng/Am tunes. Saying that, he's never really made it big in Sweden, bit strange to me.

Well for this late January sunny, cold days I'd propose En Apa Som Liknar Dig, released in 2000 it was actually one of the so seldom acclaimed records by Olle. Beautiful songs all the way.

5 comments:

Unknown said...

Jag håller med dig om att Olle Ljungström är underbar. Helt enkelt bäst!
Det finns ingen annan som är som han. Har sett honom uppträda ett antal gånger och då är det som i himmelriket. Han ska helt klart spela på mitt bröllop, när nu det blir.

Ha det
//Anna

West 8th St. said...

Anna//

Lucky you! Har aldrig sett honom Live...har dock sett Reeperbahn..och det är samma magi så att säga...

tack för din kommentar o må bra!

//West 8th

Unknown said...

Om du gillar honom måste du absolut se honom live nångång. De bästa live-uppträdandena har varit i Stockholm på M/S Blidösund, en ångbåt. Hoppas att han spelar där även i sommar. Finns inlägg på min blogg om det, men de kanske du såg när du besökte min sida. http://majsanna.blogg.se

Ha det
//Anna

West 8th St. said...

Anna//

Mm, jag har läst om M/S Blidösund-spelningen (fast på Media-Lorres blogg, där du hade skrivit också tror jag).

Låter underbart, vill verkligen se honom i Sthlm också för jag förknippar honom och hans texter med Sthlm mer än något annat.

Har för mig att du skrivit att du lyssnar mest på "Världens räddaste man", enligt mig är den plattan tyvärr en av hans sämre, har du några tips på hur man skall avnjuta den, som kanske kan få mig att värdera den högre?

Må bra Anna!

//west 8th

Unknown said...

Jag har egentligen ingen favorit bland skivorna, förutom Syntheziser som är riktigt dålig.
På Världens räddaste man finns dock den bästa låten: att vi älskar. Den har blivit min och min sambos låt kan man säga.

Sedan tycker jag om låten "Happy end" som är ledmotivet till filmen Happy end. Den finns nog inte på nån skiva utan den har jag laddat hem.

Jag är för ung för att ha sett Reeperbahn live, men jag lyssnar på dom också.

Ha det