Friday, May 1, 2009

Grabbigt, plumpt, och genialt.

Utskällt och sågat av de flesta. Hyllat och älskat av West 8th:s tv-nörd.

IBLAND KRÄVS DET motvikt.
Kalla det gärna en slags kvotering.
Sveriges humorelit har länge varit så smal att den får pro-anarörelsen att framstå som glupsk. Det är inget konstigt med det. Vi är ett land med nio miljoner invånare, och våra tv-producenter försöker desperat plagiera amerikanska, brittiska och holländska humorshower in absurdum. Som sagt, inget konstigt med det. Men vi har kommit till ett vägskäl där (tillochmed) 45-plusarna börjar tröttna på att se Johan Ulveson vecka in och vecka ut säga roliga saker i Parlamentet.

Claes Malmberg och Lennie Norman hoppade av SVT:s kritiserade roastingprogram Grillad. "För låg kvalitet" menade Malmberg. Fan, vad bra, menade jag.

Jag vill ha en ännu större utrensning bland det gamla gubbväldet. Jag menar, Lennie Norman och Claes Malmberg satt och krökade i Kanal 5:s Måndagsklubben redan i början av 90-talet. Ett program som höll en sanslöst låg kvalitet, lyckligtvis för Claes Malmberg gick det de flesta tv-tittare obemärkt förbi.

Nu rasar tittarna och tv-krönikörerna (med all säkerhet J-O Andersson, Aftonbladet) mot Grillad. Det kallas "stelt" och "gjort utan värme". Efter att jag nu har sett programmet för första gången (Christer Björkman blev grillad den 1 maj), längtar jag bara efter mer. Jag får gå tillbaka till Nip/Tuck och S.P.U.N.G. för att hitta samma känsla inför att få se ett nytt avsnitt av en SVT-följetong.

Tobias Persson och Aron Flam var riktigt bra. Proffsiga och icke-klämkäcka. Den tidigare polisen Hasse Brontén var nästan lika vass. Jag håller inte med dom som menar att ett roastingprogram måste vara spontant (läs: Claes Malmberg). Det måste finnas färdiga, testade manus att följa för att ett program av denna sort ska fungera. Titta bara på föregångarna i USA så förstår ni. Tack och lov ser vi en ny ståuppgeneration ta för sig. Samma generation som Claes Malmberg f ö sagt såhär om: "Man kan inte sätta en busschaufför utan körkort och be honom köra för Skånetrafiken."

Grillad kommer säkert hamna i granskningsnämnden flera gånger (klart och tydligt står det vem som är ansvarig utgivare i eftertexterna), men svensk komik kommer att tjäna på det. Dom som är trötta på Petra Mede, Johan Ulveson och Lennie Norman kommer definitivt att tjäna på det.

FM

2 comments:

Maja said...

Oj, vilken sågning på Malmberg...själv har jag sett de fem första progarmmen och är inte direkt imponerad //Maja

Anonymous said...

Har bara sett två avsnitt, småkul, men man undrar trots namnet och innehållet vad som är vitsen med programmet..../t