Wednesday, November 14, 2007

Marcus Birro är inte pretto. Inte pretto alls.

Marcus Birro räddar den italienska fotbollen. Jag vill påpeka att detta INTE är ett tal till nationen - utan bara ett inlägg på ett internetforum:


"Ärligt Talat!! En människa dog i dag, skjuten i nacken genom rutan på sin bil. Det sägs att det var en olycka. Vi här kan garanterat inte veta. Men just nu har vi en skyldighet mot förnuftet och kärleken i våra kroppar att hålla tonen dämpad!!! Sänk tonen. Jag ber er! Sänk tonen. I detta nu vet vi inte vad vi står inför; men en sak är säker! Det kommer hända något! Som jag ser det är fotbollen bara ett symptom på en sjukdom, den italienska statens oförmåga att bringa säkerhet, tålamod, heder och rättvisa till sina medborgare. Fotbollen är spriten för ett fyllo. Finns inte fotbollen finns något annat. Så ser jag det. Det här är en av de svartaste dagarna på länge. Jag sitter på ett hotell i Mölndal och känner mig helt...nedriven. Som om allt man försökt byga upp liksom bara slås i bitar. Men jag står kvar här och försöker bringa någon ordning i allt kaos. Jag vägrar tro att den italienska fotbollen är död. De får bära bort mig, sist av alla."

Oerhört starkt. Fast allt Marcus byggt upp slagits i bitar, så står han upp för det han tror på. Det är så vackert. Så äkta. Tack Marcus Birro för att du finns där för oss.




11 comments:

Anonymous said...

Mitt i prick!

Anonymous said...

Man undrar lite vad Birro gjort dig, snott din tjej eller? Måste va trist o va så bitter som du är. Tragiskt.

Anonymous said...

Kan det handla om fotbollsideologi? :)

Anonymous said...

Haha, vad patetisk han är. Visste inte att han byggt upp fotbollen i Italien:

"Jag sitter på ett hotell i Mölndal och känner mig helt...nedriven. Som om allt man försökt byga upp liksom bara slås i bitar."

Anonymous said...

Hahah fantastiskt vad lite läsning kan göra en på bra humör ibland.

Anonymous said...

öööööhhh.. hokey vm..

nice blogg.. jag ska bli din nya onda ande här..

MVH qvarnstrom.blogg.se

Anonymous said...

Fler Birro-inlägg!! Detta kan bli kult!

Anonymous said...

Har du någon länk till det här forumet?

Kan vara det "roligaste" jag läst.

Anonymous said...

Ett Olle Ljungström-tips! Han kommer medverka i Kanal 5:s program EKG om två veckor.
I brist på spelningar...

West 8th St. said...

Anna//

Tack för tipset!!

Synd bara att en viss Birro medverkade i exakt det programmet just precis. Sverige är så j-vla litet att jag får klaustrofobi för mindre.

Ha det gött tills vidare.

Anonymous said...

Hej Filip, har du sett det här?

http://www.youtube.com/watch?v=-17u8hFgmyE

Du kommer aldrig få över mig på andra sidan.